Statcounter

maandag 15 januari 2018

Zaterdag 8 juli: Hong Kong en naar huis

We konden precies nog ontbijten voor we om 7 uur met een prima auto werden opgehaald. Van ons laatste geld kochten we een flesje water en  een koffie en keurig op tijd vertrokken we richting Hong Kong, waar we 8 uur overstaptijd hadden. We moesten daar langs de immigratie met een in het vliegtuig ingevuld briefje en konden daarna moeiteloos door naar het centrum van de stad met de airexpress. Het kostte iets van 23 euro retour. In 30 minuten stonden we in het centrum. Daar bleek al snel dat we ons iets beter hadden moeten voorbereiden. Meestal heb ik al wat blogs uitgespit met adresjes en tips voor we ergens naar toe gaan, maar dat was er deze keer niet van gekomen. We wilden eigenlijk iets eten, maar kwamen niets tegen onderweg.

Maarten wilde heel graag met de Peak tram de berg op om de skyline van Hong Kong te zien. Ik had er niet echt hoge verwachtingen van, maar heb dan ook al eerder een skyline gezien met hoge gebouwen. We waren er dicht in de buurt en gingen toch maar in de rij voor de tram gaan. Het miezerde en we moesten erg lang wachten.

Na zeker een uur in de rij gestaan te hebben konden we dan eindelijk in een paar minuten naar boven.

Daar kwamen we terecht in een soort toeristenfuik. Tussen de souveniertentjes gingen we naar boven voor het uitzicht.

Omdat we inmiddels echt iets moesten eten hebben we in een van de veel te dure restaurants een frietje besteld en gingen we daarna naar buiten.

Het was buiten ook enorm druk en na een minuut of 5 hadden we het eigenlijk wel weer gezien. Gelukkig werd de regen even minder zodat we het uitzicht toch nog even konden bewonderen. Want het blijft natuurlijk wel een bijzonder gezicht, zo'n enorme stad van grote hoogte gezien.

De reis naar beneden verliep gelukkig sneller, maar ik zou niemand adviseren perse naar boven te gaan.
Nadat we geld gepind hadden (heel grappig dat de cijfers voor ons omgekeerd op het toetsenbord staan). Beneden pakten we de bus naar de Star ferry. Ook daar was niet veel te beleven.

We voeren met de pont naar de overkant en liepen daar wat rond. Ook hier konden we het allemaal niet echt vinden.

Omdat we maar niet op een plek kwamen waar we even konden zitten zijn we met onze sufgelopen voeten maar bij een Mc Donalds gaan zitten om even uit te rusten.  Ik had inmiddels ook een blaar van het lopen in mijn natte sandalen en we waren moe. We besloten om nog even naar de night market te gaan en daar dan nog iets te eten voor we naar het vliegveld terug moesten.

De night market hadden we snel gezien. Heel veel van hetzelfde en de eethuisjes waren wel interessant, maar ook wel zodanig onbetrouwbaar qua hygiëne dat we het ivm onze darmen die al een week van slag waren niet zo goed aandurfden. We hebben er in Vietnam niet zo op gelet, maar met een lange vliegreis voor de boeg durfden we niet te veel risico te nemen. We aten ergens een niet onaardige noedelschotel en gingen terug naar het vliegveld.

Het vervoer ging wel allemaal prima met de metro en de ferry. Je trekt gewoon kaartjes uit een automaat en het is allemaal erg duidelijk. Op de een of andere manier had ik heel veel verwacht van Hong Kong, maar niet zoveel uitgezocht. Ik vond het idee in China te zijn al geweldig, maar uiteindelijk viel het dus een beetje tegen.

Op het vliegveld hoefden we niet zo lang meer te wachten. We vertrokken met een half uurtje vertraging en werden heel comfortabel met zijn tweeën in een rij van 3 gezet toen bleek dat het beeldscherm van maarten het niet deed. Om 9 uur ’s morgens waren we weer thuis. We hebben een topvakantie gehad en gaan hier nog lang van nagenieten. We zijn ook zeker van plan om het noorden van Vietnam ook te gaan ontdekken.