Statcounter

maandag 15 januari 2018

Vrijdag 23 juni: Ho Chi Minh City

Na een vrij waardeloos ontbijt (buffet, niets echt lekker) stond de taxi keurig om 9 uur voor de deur. Een paar minuten later was de gids er ook. Die had halsoverkop uit bed moeten springen omdat zijn zus vergeten was door te geven dat hij een tour moest doen. Toen de gids onderweg hoorde dat we na de tour de bagage op moesten halen zei hij direct tegen de taxichauffeur dat we terug naar het hotel zouden gaan om de bagage op te halen. We mochten de bagage wel bij zijn guesthouse leggen en hij zou dan ook voor ons het verdere vervoer regelen.
Nadat we de bagage afgegeven hadden reden we door naar de boot. We waren speciaal naar Ben Tre gegaan om van daaruit een tour te kunnen doen, maar nu vertrokken we alsnog vanuit My Tho. Achteraf hadden we dus net zo goed daar een hotel kunnen boeken. Maar goed; we hadden een vrij grote boot waar makkelijk 20 man op kon voor ons zelf met de gids en de bestuurder van de boot. We bleken naar Unicorn Island te gaan, een bekende toeristenattractie. We hadden door de telefoon niet zo goed begrepen wat we nu precies gingen doen en ook geen keus dus we lieten het maar over ons heen komen.

We kunnen wel stellen dat het nogal een toeristisch uitstapje was. Het was er erg druk met grote groepen mensen en we werden van attractie naar attractie gebracht. De gids deed in het begin nog wel zijn best iets te vertellen, maar was halverwege de tour vooral gehaast en enorm met zijn telefoon in de weer. Hij had ook al laten weten niet goed te begrijpen waarom mensen deze tour wilden doen. Dat kon ik me dan wel weer voorstellen, maar enig enthousiasme naar ons toe was gepast geweest. We kregen sterke thee met diverse soorten fruit, die allemaal vrij hard waren.

Er kwam een folkloristisch bandje optreden en daarna liepen we in een stroom door naar een steiger waar we in de rij gingen om in een klein bootje te stappen. Op zich best leuk als het niet zo druk was geweest. Na een paar minuten werden we uit het bootje geladen en stopten we bij een kokos snoepjes fabriekje. Een openluchtwerkplaats waar snoepjes van kokos worden gemaakt heeft natuurlijk mijn interesse. Superleuk om te zien. Ik had hier best wat langer willen blijven.

We kregen net de kans om foto’s te maken en iets aan uitleg los te peuteren, maar daarna moesten we snel verder naar een bijenfarm. Daar zaten we tussen de wespen (of bijen?) en konden we proeven van honing produkten. Uiteraard was alles ook te koop. De farm zelf kregen we niet te zien. Na een paar minuten wilden we daar wel weer weg en gingen we terug naar de eerste boot.

Na een tijdje varen stapten we over in een kleinere boot en daarmee voeren we naar de homestay van de gids. We mochten de hotelkamer waar de bagage was opgeslagen gebruiken. Die was zo primitief dat ik daar zelfs 20 jaar geleden niet graag had overnacht. Maar voor nu was het fijn dat de bagage er kon blijven.

We hadden er een uur tijd en we zijn maar een rondje gaan lopen. Dat uur vonden we ook niet echt nodig tijdens een excursie. Dan hadden we liever nog wat meer gezien. De temperatuur was gelukkig redelijk aangenaam vandaag, maar inmiddels was het klef aan het worden en ging het zacht regenen. De gids zou om 12 uur eten serveren op het grote terras. Hij adviseerde ons nog van alles bij te bestellen. Vooral de garnalen waren erg lekker zei hij. Je kon er ook slang, eekhoorn, alligator enz bestellen. Wel behoorlijk duur voor Vietnamese begrippen. We besloten eerst maar eens te beginnen met de lunch die bij de tour inbegrepen was en dat bleek meer dan ruim voldoende. We kregen verse springrolls met Elephant ear fish uit de mekong delta, opgeblazen plakrijst, gebakken rijst met omelet, 2 stukjes gegrilde kip, 4 loempiaatjes en soep. Allemaal prima. In orde. Ik had die  Elephant ear fish thuis al op mijn lijstje staan, maar hij bleek niet zo heel bijzonder en erg graterig. Wel heel leuk om gegeten te hebben.

Na de lunch regelde onze gids 2  motortaxi’s en met de rugzak achterop  de motor achterop reden we in ongeveer 15 minuten naar de bushalte. Na een paar minuten kwam om 13.00 uur de bus, dus dat was lekker.

We hoefden niet zo lang in de bus te zitten deze keer. Na een uur en 45 minuten kwamen we bij de eindhalte in Ho Chi Minh en namen we een taxi naar het Sunland hotel. Dat duurde best lang want het was druk. Rond half 4 waren we in het hotel. We hadden een erg mooie kamer met uitzicht op de rivier. In de bus begon het al flink te regenen. Tussendoor was het even droog  maar aangekomen in het hotel barstte het weer los.

We hebben het plan om te gaan zwemmen maar laten varen en zijn eerst het hotel gaan bekijken. Grappig in dit hotel is dat er onderin het hotel een capsule hotel zit. Het ziet er heel futuristisch uit. Je deelt badkamer en toilet en slaapt in een soort capsule.

Aan het eind van de middag heb ik Maarten bij een massagesalon afgezet en ben ik doorgelopen om de buurt een beetje te verkennen. Ik kwam op de terugweg langs een Russisch supermarktje. Leuk om even doorheen te snuffelen.

Rond 20.15 uur vertrokken we met een taxi richting Chinatown. We wilden naar de Binh Tay markt, maar eenmaal afgezet bij de markt bleek die dicht wegens renovatie. Dan maar Chinatown in en kijken of we ergens pekingeend ofzo konden eten, maar we konden het allemaal niet vinden. Ook internet kon ons niet echt wijzer maken, dus toen hebben we maar een taxi gepakt naar andere straat waar ze diverse soorten streetfood zouden hebben. In de taxi bleek dat we dan helemaal naar de andere kant van de stad moesten en daar hadden we niet zo’n zin meer in. We zochten een ander adres uit in ons lijstje van streetfoodstraten en lieten ons in een dichterbij gelegen straat afzetten. Die bleek vlak achter het hotel te liggen. Eenmaal daar ging het keihard regenen. We strandden in een eethuisje een paar honderd meter van het hotel. Erg Vietnamees en geen Engelse kaart. Superleuk.
We bestelden een gerecht dat op een plaatje aan de muur hing (bleek het duurste van de kaart te zijn; een soort koude gehaktbal en niet echt lekker) en een noedelschotel die we op een andere tafel zagen. Die was gelukkig wel erg lekker.

We hadden ook een bakje vliespinda’s gekregen en dat waren echt de lekkerste pinda’s ever. Vlak voor het eten geserveerd werd viel het licht uit en werden er kaarsen op de tafel geplakt met kaarsvet.

Heel gezellig. Opvallend was dat er overal bier onder de tafels werd gezet. Je rekent dan af wat je gedronken hebt. Dit hebben we later nog vaker gezien. Soms ook in een bak water met ijs. Hier kreeg je gewoon een warm biertje of colaatje en werd er een staaf ijs ingezet.

Er kwam op een gegeven moment ook een bierkoerier binnen, met een paar extra trays bier op zijn schouder. Later ging het licht weer aan. Tussendoor werd er van alles verhuisd. Hele tafels met eten en drinken er nog op werden over de etende mensen heen naar buiten gedragen waardoor het binnen steeds leger werd.

We bleken te weinig geld in de portemonnee te hebben en ik had de reserveportemonnee niet bij me, dus ik ben terug naar het hotel gelopen om geld te halen.

Terug in het hotel dronken we bij de rooftopbar met prachtig uitzicht over de stad nog een cocktail en om 00.30 uur rolden we moe ons bed in. Het was een lange dag vandaag.