Statcounter

maandag 15 januari 2018

Dinsdag 27 juni: Hoi An

Zoals gepland stonden we om 3.15 uur naast ons bed. We hadden voor 350.000 dong (€12) via het hotel een taxi geregeld en die stond keurig op tijd op ons te wachten. De meter liep mee en stond bij het vliegveld op 530.000 dong, dus we hadden een goede deal gekregen.

Onze vlucht vertrok keurig op tijd, om 6.25 uur.

In Da Nang aangekomen zochten we uit hoe het zat met vervoer naar Hoi An. We dachten een bus te pakken, maar dan hadden we 2 km moeten lopen met de rugzakken in de hitte en een heleboel stops gehad onderweg. Een rit via het boekingskantoor kostte 25 dollar. Dat vonden we te duur, maar terwijl we informeerden kwam er nog iemand informeren voor dezelfde rit. We spraken af de kosten te delen en reden dus voor 180.00 dong (€6,5) per persoon in een luxe busje naar het hotel. Prima geregeld.

We waren dus ook erg bijtijds in het hotel Hoian Central. Daar kregen we een warm welkom met een sapje en heerlijk koele handdoekjes.

Om 10 uur konden we in de kamer en we hadden dus nog een uurtje over. We liepen via een klein marktje (waar ze grote wormen verkochten die we daarna nooit meer gezien hebben maar die ik graag had willen proeven) naar het oude centrum van Hoi An. Het stadje zag er erg mooi uit en het was er uitgestorven rustig. We dronken een lekker sapje en liepen ons gemakje weer terug. Bij de ingang van het oude centrum koop je voor 120.000 dong (€4,5) een ticket die je 10 dagen kan gebruiken. Je mag daarmee het centrum in en je kunt wat tempels en oude huizen bezoeken.

Bij het hotel hadden we net even tijd om de spullen naar de kamer te brengen en onze spullen te pakken, want na een kwartier vertrok de shuttle bus naar het strand. Die wilden we maar gelijk meepakken, want we wilden nu toch wel een keer in zee zwemmen. We werden afgezet bij Hoi An beach. De zee was fantastisch met lekkere golven, maar voor de rest viel het erg tegen. Typisch zo’n plek waar je fantastische instagram foto’s kan maken, maar waarop je alleen het mooie laat zien. Het strand was nl bezaaid met sigarettenpeuken en andere viezigheid. De strandbedjes stonden erg dicht op elkaar in rijen en ik vond het helemaal niks. Maarten is wat strandbestendiger dan ik en vond het wel leuk.

Ik ben al vrij snel met mijn ereader in het restaurant gaan zitten en toen Maarten er ook was aten we er een wat tegenvallende lunch. Er zat niet zoveel smaak aan de noedels die we bestelden.

Om 13.45 uur reed de eerste pendelbus terug en die hebben we genomen. We zijn gelijk in het zwembad van het hotel gaan zwemmen. Het zwembad was prachtig, maar zo warm als badwater. Je koelt er niet echt van af. Maar het hotel is wel een feestje op zich. Het ziet er mooi uit en de kamers zijn uitstekend. We hebben nog nooit zo'n mooie badkamer gehad en we kijken uit op het zwembad.

Aan het eind van de middag zijn we weer naar het oude centrum gelopen. Het hotel is prima gelegen want je loopt er in een kwartiertje langs een drukke weg naartoe. Nu was het afgeladen druk in het centrum. Het was helemaal volgelopen met toeristen, maar wel erg gezellig. Hoi An is echt heel anders dan de andere plaatsen die we bezocht hebben.
Er staan prachtige Frans koloniale huizen; op de grachten varen bootjes; er zijn overal leuke winkeltjes en restaurants en het hele centrum is prachtig verlicht met lampions. Het ziet er ook nog eens allemaal schoon en onderhouden uit. In de rest van Vietnam liggen enorme hoeveelheden afval op straat en de huizen zijn vrij kleurloos. Hier zijn de huizen in warme kleuren geschilderd en hangen er lampionnen in de straten die aangaan zodra het schemert. Ik heb nog nooit een vergelijkbare plaats gezien.

We hebben heerlijk gegeten in de tuin van het Lantern restaurant

Op de terugweg werden we aangesproken door een meisje van 14 die graag haar Engels met ons wilde oefenen. Haar zus van 20 en een verlegen jonger broertje waagden ook af en toe een poging. Leuk om zo iets meer te horen over het Vietnamese leven.

In het hotel dronken we nog een cocktail bij het zwembad en om 22.00 uur gingen we naar bed. Het hotel en de kamer zijn fantastisch. We hebben een prachtige badkamer en de bedden zijn heerlijk. Het enige nadeel is dat het bed heel glad is en dat je matras er vanaf schuift als je erop zit. Maar verder voelen we ons zeer verwend. Wat een mooi hotel!